Dropbox – de eerste kwartaalcijfers sinds IPO

Dropbox, dat op 23 maart van dit jaar naar de beurs ging, heeft 7 mei voor het eerst echte kwartaalcijfers gepubliceerd. Die laten een aanzienlijke groei in omzet zijn, een opvallende toename van het aantal betalende klanten, maar ook een 15x groter verlies dan een jaar geleden.

Het goede nieuws eerst: Dropbox wist in een kwartaal tijd het aantal betalende klanten (was 11 miljoen) te laten toenemen met 500.000. Een plus van 4,5% is een goede prestatie, de ARPU die daaruit voortvloeit komt uit op $114 per jaar, wat eveneens een fraaie groei van ~4% laat zien. De omzet in Q1-2018 lag 28% hoger dan Q1-2017 en de directie verwacht een jaar groei van 21% te realiseren.

Er zijn echter ook een paar kanttekeningen te maken bij deze cijfers. Wat analisten direct opviel was het enorm toegenomen verlies en de afname van de FCF (Free Cash Flow). Beiden zijn verantwoordelijk voor het koersverlies waarop Dropbox na publicatie van de cijfers is beloond. De relativering dat sinds de beursgang het aandeel ruim 50% meer was waard geworden moet daarbij worden wel worden onthouden. Wat we zien is – wederom – massale winstnemingen op een fonds. Die verkoopgolf is versterkt door neerwaartse bijstellingen van de verwachtingen door externe bureaus. Na de euforie rond de IPO dringt door dat de business voor de komende kwartalen een stuk bescheidener zal groeien. Mogelijk zal ook doordringen dat de ARPU en de toename van het aantal betalende klanten niets zegt over de klantretentie over de langere periode. Dropbox zelf geeft daarover geen inzichten en dat is net iets te opmerkelijk.

Share:

Reacties zijn gesloten.