NetApp cijfers zijn niet goed

Het is tamelijk opvallend: het PR bureau van NetApp liet vorige week weten dat de kwartaalcijfers er zijn. De meeste PR bureaus verspreiden dat soort berichten namelijk niet naar de reguliere pers. Het is een indicatie de NetApp door begint te krijgen dat er iets aan de hand is met het vertrouwen van de markt in het merk.

De meest cynische analyse werd geleverd door TheRegister: de klanten zijn niet blij met wat het bedrijf al jaren levert en het nieuwe spul vinden ze ook niet aantrekkelijk. De cijfers zelfs worden verschillend geïnterpreteerd: Q2 liet een hogere omzet zien dan Q1, maar dat is nog altijd minder dan de daaraan voorafgaande kwartalen (-7% in vergelijking met een jaar geleden).

De cijfers kunnen ook niet verhullen waarom de ingrepen in het personeelsbestand nodig waren: zonder de forse saneringen waren de kosten nog hoger geweest en het netto resultaat wel erg marginaal geweest. Daarmee was er voor de aandeelhouders niets over gebleven. Die hebben het afgelopen jaar het aandeel trouwens al met bijna 40% aan waarde zien toenemen, gelet op het resultaat is dat een bijzonder onlogische ontwikkeling.

Over de producten van NetApp hangen onverminderd onmiskenbare donkere wolken. De omzet bij “mature products” nam 29% percent. “Strategic products” kenden op kwartaalbasis een +10% omzet, maar vergeleken met een jaar geleden is het circa 0%.

De enige logische verklaring voor het positieve sentiment bij de matige tot slechte vooruitzichten zal inderdaad zijn dat er gehoopt wordt op een koper en een EMC scenario.

Share:

Reacties zijn gesloten.