Extra aandacht
Algemene voorwaarden zijn aan veranderingen onderhevig. Nieuwe diensten of klantgroepen en andere wetgeving kan er toe leiden dat de bestaande voorwaarden moeten worden aangepast. Als de doelgroep bestaat uit consumenten betekent dat er extra aandacht moet worden besteed aan de communicatie. Het veranderen van de voorwaarden in het nadeel van de consument geeft hem immers het recht de overeenkomst te ontbinden.
In het geval van TransIP speelt dat een deel van de klanten ondernemer is en een ander deel consument. Het bedrijf weet daar in de regel goed mee om te gaan. De communicatie spreekt beide groepen aan en is niet te technisch. De voorwaarden heeft het bedrijf ook al eens aangepast. Tot op heden is dat nooit reden geweest voor enige ophef.
Fout
Deze keer ging het wel fout. Directe aanleiding was deze tekst in de mail die is verstuurd”
Naast je verantwoordelijkheid om geen inbreuk te maken op rechten van anderen, ben je nu ook gehouden om bijvoorbeeld bedrijven als Microsoft medewerking te verlenen ter controle van een geldige softwarelicentie. Eventuele boetes voor het gebrek aan een licentie of medewerking zijn voor eigen risico. Zie artikel 5 lid 9.
Typisch
Het had allemaal voorkomen kunnen worden door het opstellen van de voorwaarden en de communicatie daarover niet alleen aan legal en marketing over te laten. TransIP is in een klassieke valkuil gevallen. Het reviewen door niet direct betrokkenen (of te wel: “zij die lezen als de klant”) had dit kunnen voorkomen. Gelet op de leeftijd en omvang van de organisatie is deze fout overigens opvallend. Het is het soort van missers dat eerder bij starters of kleine bedrijven voorkomt.