One size fits all
Vanaf de eerste dag dat de cloud bestaat is het credo van de aanbieders geweest: one size fits all. De publieke cloud zou zo veel omvatten dat voor iedereen het standaard aanbod moest voldoen. Uit de leverbare diensten kon elke keer iets anders worden gemaakt. Elke klant kon er een persoonlijke draai aan geven. Maar het aanbod was gebaseerd op de publieke cloud.
De aanbieders kwamen er al snel achter dat zeker buiten de VS de klanten moeite hadden met het begrip publieke cloud. De vermeende voordelen van schaalgrootte, performance en veiligheid waren aantrekkelijk. Wetgeving, compliance en cultuur waren echter belangrijker. Wat volgende was de introductie van de private cloud.
Aanbieder en analisten zijn vervolgens met het begrip hybride cloud gekomen. De combinatie van private en public cloud moest voorkomen dat belangrijke klantgroepen verloren zijn gaan. Door de cloud infrastructuur te koppelen aan bestaande hardware van de klant ontstond er ook een vorm van hybride cloud.
Verticals en cloud
Het idee van de standaard cloud is dus al jaren aan het verwateren. Toch is het aanbod schijnbaar nog steeds onvoldoend om belangrijke marktsegmenten te overtuigen. Daarom komen de hyperscalers na na elkaar met clouds geënt op verticals.
Dat aanbod kan op twee manieren worden ingeschat. De eerste keer gaat het dan om de marketing. Slim dat de hyperscalers standaard aanbod als maatwerk weten te verkopen. De andere inschatting gaat meer uit van het bredere umfeld. Wat de hyperscalers doen is defensief. Ze proberen zo markten te overtuigen van iets dat voorheen niet is gelukt.
Een cloud voor de retail is dan nog niet zo spannend, maar een cloud voor de financials laat beter zien waar de schoen wringt. Het standaard aanbod, of dat nu public of hybride is, voldoet gewoon niet aan de eisen die een sector moet stellen. Financials zijn zwaar gereguleerd. Ze moeten per economische zone en land aan steeds verschillende eisen voldoen. Microsoft suggereert nu dat een cloud voor verticals in orde is. Impliciet geeft het bedrijf daarmee toe dat het generieke aanbod niet voldoet.
Slag is verloren
Clouds voor verticals staan niet op zich. Het past bij het verhaal van een cloud datacenter voor elk land, het onderbrengen van de business bij lokale partners. Het idee dat hyperscalers vanuit een paar plekken in de wereld elk cloud vraagstuk kunnen oplossen is verleden tijd. De mondiale aanbieders hebben een belangrijke slag verloren. Segmentatie en regionalisering zetten door. Verticals verlangen ook een andere oplossing. Dat het de nationale, of regionale, cloud concurrenten van de hyperscalers zijn die dat al veel eerder inzagen en daar de USPs van gemaakt hebben is in het verhaal iets meer dan een detail.