De CE markering gaat per 2021 op de schop

      Reacties uitgeschakeld voor De CE markering gaat per 2021 op de schop

CE_markering520Op 25 juni 2019 hebben het Europees Parlement en de Raad van de EU groen licht gegeven voor een maatregel die er voor zorgt dat per 1 juli 2021 regels voor goederen met CE markering fors worden aangescherpt. Dit raakt verkopers, platformen en wederverkopers van elektronica.

CE markering is verplicht

De Europese politiek regeert met Verordening 2019/1020 op een al langer bekende bron van overlast. Het is ook een vorm van overlast die alleen maar toeneemt. Het gaat hierbij niet alleen over elektronica  in de Europese Unie. Het zelfde geldt voor uiteenlopende goederen als veiligheidshelmen en sjorbanden ( zie deze lijst). Alleen goederen voorzien van een CE markering mogen worden verhandeld.

Bekend is echter dat deze vorm van zelf certificering niet waterdicht is. De afgelopen jaren zijn door overheidsinstanties en consumentenorganisaties meermaals waarschuwingen afgegeven voor ondeugdelijke USB laders en vergelijkbare “consumenten” goederen (de aanhalingstekens geven aan dat ze via consumenten kanalen worden verkocht. Dat wil natuurlijk niet zeggen dat er geen zakelijk gebruik is).

Bewust bedrog

Het probleem van de CE markering is dat er niet altijd controle mogelijk is op de partij die deze markering heeft aangebracht. Het gevolg laat zich raden. Al jaren verkopen winkels en op online platformen goederen als geschikt voor de EU markt, terwijl ze dat niet zijn. Met name het aanbod op Amazon en eBay van dubieuze goederen is groot. In elk van die gevallen geldt dat het geen fout is van de fabrikant, maar dat er sprake is van bewust bedrog.

CE 2019/1020

Met Verordening 2016/1020 wordt stevige horde opgeworpen voor dergelijk oplichters. Alleen goederen waarvan de producent een fysiek adres in de EU heeft komen nog in aanmerken voor de CE markering. Het idee hierachter is dat dan bij vragen en controles in ieder geval altijd een persoon of rechtspersoon bekend en aanspreekbaar is. De tijd dat de herkomst van een product simpelweg niet te traceren moet dan verleden tijd zijn. Of dat gaat lukken moet nog blijken.

Ook de retailer en wederverkoper

De maatregel kan ook gevolgen hebben voor de retailers en wederverkopers. Zij kopen namelijk in toenemende mate in bij partijen die op de grote online (B2C en B2B) platformen aanwezig zijn. Een dropshipper die rechtstreeks zaken blijft doen met een Chinees platform moet maar eens gaan nadenken of dat wel zo slim is. Hij loopt het risico in geval van ondeugdelijk materiaal de enige traceerbare schakel te zijn. Zijn collega’s die op Europese platformen inkopen hebben dat minder te vrezen.

Share: