De feestdagen naderen – dus alle politiediensten laten van zich horen

Gisteren, maandag 2 december, was niet alleen de dag waarop NL-Alert werd getest. Europol probeerde met een persbericht ook de aandacht te trekken. Niet minder dan 30.506 domeinnamen zouden uit de lucht zijn gehaald. Het is tijd voor enige nuance en uitleg.

Alle remmen los

December is de maand dat alle remmen los gaan voor consumenten en bedrijven. Er staan meerdere feestdagen voor de deur. Dat betekent twee dingen: consumenten willen extra inkopen doen en bedrijven moeten daar op inspelen. De druk die beide partijen voelen wordt extra verhoogd omdat de maand minder werkdagen heeft. Gevolg is dat velen zich overladen voelen en minder alert zijn dan normaal.

Uiteraard weten criminelen dat ook. De online criminaliteit kan geheid een feestmaand tegemoet zien waarin de inkomsten flink zullen toenemen. De offline criminaliteit zal evenmin te klagen hebben, die weet namelijk ook steeds beter te profiteren van onverstandig online gedrag.

Campagnes

December is in dit deel van de wereld dan ook de periode dat politiediensten het extra druk hebben. Dus wat doet men op lokaal, nationaal en internationaal niveau: men trekt aan de bel. Bewustwordingscampagnes worden van de plank getrokken om de burger te attenderen op de risico’s van de drukste maand van het jaar. De acties komen ook steeds bekender voor. De aantallen in beslag genomen of op zwart gezette websites verschillen per jaar.

Het type overlast dat daarmee bestreden wordt is grosso modo al jaren hetzelfde. Burgers moeten vooral geen nep goederen kopen zegt Europol. Ze moeten opletten dat de website die ze bezoeken wel klopt en niet een kopie is zegt onder andere de Duitse en Belgische politie. De recent gemaakte opmerkingen van Nominet over foute domeinnamen passen overigens eveneens wel in het rijtje, ook al is dat zelf geen politiedienst. De opschoon actie waarmee het naar buiten kwam werd wel mede op verzoek van en in samenwerking met politiediensten doorgevoerd. Securityvendors leveren ook een bijdrage aan de reeks van meldingen.

Herhaling

In Nederland zullen dergelijke persberichten en meldingen ook nog wel verschijnen. Dat keer op keer dezelfde aanpak wordt gekozen kan worden gezien als een gebrek aan creativiteit. Aan de andere kant geldt dat het herhalen van de boodschap nog steeds als noodzakelijke methode wordt gezien om tussen de oren van de burger en de ondernemer een plek te krijgen.

Dus voor wie denkt: hé, dat komt me bekend voor. Dat klopt, en nu maar hopen dat je als consument of leverancier de komende periode net iets alerter bent dan normaal.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.