MMX-co

De jaarcijfers van MMX bewijzen de nTLD zeepbel

MMX-co MMX registry van voorheen het nTLD .London, heeft de 2020 cijfers gepubliceerd. Die bewijzen wat hier al andermaal is geschreven. De nTLD markt drijft primair op speculatie en is een zeepbel. Een die in meerdere opzichten geknapt is.

MMX is beursgenoteerd en moet daarom cijfers bekend maken. Die verplichting gaat verder dan die van een “reguliere” registry. Er zijn dus meer details over de bedrijfsvoering bekend. Het bedrijf is de laatste jaren vooral op gevallen door de enorme verliezen die het beheren van .London met zich mee bracht. Dat nTLD is overgedragen aan een partij met meer expertise.

nTLD moet winst opleveren – voor de registry

Die transactie illustreert ook dat MMX iets anders is dan een traditionele registry. Het beheren van de nTLDs zijn een businesscase die winst voor de aandeelhouders moet opleveren. Begrippen als een stabiel TLD en veel gebruik zijn ondergeschikt.

Er zijn meerdere bedrijven die op die manier in de nTLD markt zijn gesprongen. Menigeen heeft vooral het laatste jaar een flink verlies moeten afboeken. De nTLDs die op deze manier worden beheerd en uitgeven trekken namelijk ook nog eens vooral veel speculanten aan.

Speculatie met nTLD domeinnamen

De verklaring daarvoor is eenvoudig. Een nTLD kan alleen maar succesvol worden (lees: door de markt gebruikt worden) als er naast aanbod ook vraag komt. Aan de aanbodzijde is het sinds jaar en dag gebruikelijk dat de registry in kwestie de meest waardevolle domeinnamen reserveert en tegen een hoge prijs zelf aanbiedt. Dat trekt handelaren aan die hetzelfde willen doen. Zij registreren op eigen naam en kosten duizenden domeinnamen die ze vervolgens te koop aanbieden.

Zeepbel

Die handel is een zeepbel gebleken, omdat – vooral in Azië – de vraag is uitgebleven. Het doorverkopen aan andere speculanten werkt ook steeds minder omdat er op grote schaal naar cryptogeld is uitgeweken.

Het wegvallen van vraag leidt tot het doorhalen registraties. MMX ziet voor domeinnamen onder het nTLD  .VIP dat 64 procent niet wordt verlengd na de eerste periode. Voor .WORK is dat zelfs 82 procent. Een duidelijker bewijs dat beheer en verkoop van domeinnamen onder menig nTLD niets anders is dan het opblazen van een zeepbel is er niet. Die zeepbel loopt nu dan ook heel erg hard leeg. MMX heeft niet voor niets een groot deel van de business aan GoDaddy verkopen.