Mislukt
Het zijn niet alleen de cijfers doe boekdelen spreken. Daaruit wordt weliswaar direct duidelijk dat de markt niet zit te wachten op nog meer bijzondere TLD’s. Het is vooral het afnemen van de activiteiten rond Dot Brands. Dat Nominet er actief reclame voor maakt is bijna te beschouwen als de uitzondering die deze regel bevestigt. Dat er bijna geen events meer voor georganiseerd worden of dat het geen apart onderdeel meer is van events voor de domeinnaamhandel is een nog duidelijker bewijs dat er iets niet in orde is met de Dot Brands.
Wie op zoek gaat naar actuele informatie over het onderwerp zal merken dat een aantal voorheen actieve websites over Dot Brands inmiddels een 404 geeft of te koop staat. De afgelopen twee maanden zijn 13 Dot Brands beëindigd. Het is dus erg makkelijk om onderbouwd met cijfers en feiten te spreken van een mislukking.
Wachtrij
Er kan ook anders naar de cijfers en data gekeken worden. Ja, het aantal nieuwe Dot Brands is bijna nul en het aantal beëindigingen is gelet op de totale omvang inmiddels een reden van zorg. Maar er zit schijnbaar nog steeds het nodige in de wachtkamer. ICANN hanteert voor dit type TLD’s andere regels, een sunrise is niet nodig. De communicatie over de voortgang van aanvragen valt mede daardoor minder op. Voor een groot deel van de markt was het daarom ook echt nieuws dat GoDaddy .godaddy mag voeren. Die aanvraag was in december 2018 bij ICANN gedaan en is in minder dan drie maanden toegekend.
GoDaddy heeft dus heel kort in de wachtrij gestaan. Dat kan niet gezegd worden van Amazon dat al jaren met een deel van de wereld ruzie maakt om .amazon te mogen gebruiken. In de schaduw van die strijd die garant staat voor de nodige persaandacht is er een wachtrij van bedrijven dat de eigen naam of productnamen wil gaan gebruiken als TLD. Het zijn er nog steeds geen duizenden, maar er is nog steeds belangstelling.
Strategie
De meest interessante aanvragen komen uit de koker van het Chinese Alibaba conglomeraat. Het heeft voor de vier belangrijkste diensten een Dot Brand aanvraag gedaan. Dat doet Alibaba natuurlijk niet voor de lol of uit defensieve overwegingen. Het bedrijf treft zo maatregelen om de impact van de handelsstrijd met de VS te minimaliseren. Mocht op enig moment de bestaande .COM slachtoffer worden van die strijd dan kunnen alle diensten gewoon wereldwijd blijven functioneren.
De stap van Alibaba heeft niet alleen met marketing te maken maar nadrukkelijk ook met strategie. Het zou dus goed kunnen dat we bij ICANN meer verzoeken voor Dot Brands van bedrijven uit de VRC zien verschijnen. Kortom er gebeurt wel wat, maar om andere redenen dan de markt verwacht.