Achter de groei van GoDaddy zit meer. Enerzijds heeft het bedrijf Uniregistry overgenomen. De klanten daarvan tellen nu pas volledig mee en ze worden nu ook net als de andere GoDaddy klanten “benaderd”. Anderzijds heeft GoDaddy net als schijnbaar veel andere hosters op de Amerikaanse markt kunnen profiteren van de lockdowns en de massale werkeloosheid. De vraag naar domeinnamen en hosting voor nieuw te starten business is gegroeid. Dat deel van de business groeide 4,4 procent tot ruim $292 miljoen. De eigen personeelskosten namen tegelijk af na een reorganisatie ronde.
De bijdrage van de internationale business was 7,4 procent hoger dan een jaar geleden en passeerde de grens van $260 miljoen. Hierin zit de omzet die in het VK en Duitsland wordt behaald met overgenomen hosters en providers.
De totale omzetgroei van bijna 10% op jaarbasis komt niet alleen door de nieuwe klanten, het aanpassen van de tarieven heeft ook een rol gespeeld. Hosting groeide, maar in een lager tempo dan de andere business van GoDaddy.
Als de huidige groei kan worden vastgehouden is op korte termijn minder dan de helft van de omzet nog afkomstig uit traditionele registrar en hosting activiteiten. Dat is dan het meest interessante aan deze cijfers. Het bedrijf is steeds minder een hoster te noemen. De financieel analisten hebben dan ook moeite concurrenten te vinden waarmee het bedrijf te vergelijken is. In de top 5 peergroup die nu rondgaat worden zowel Akamai als Cloudflare genoemd. Insiders weten dat dit grote onzin is. Dit soort lijstjes geeft aan dat de markt ook na ruim 25 jaar hosting zich nog steeds geen raad weet met de bedrijven.
GoDaddy zal dat weinig uitmaken, het groeit door met gedifferentieerde business en heeft niets te klagen.
Reacties zijn gesloten.