eOp 24 juni heeft GoDaddy bekend gemaakt meer dan 800 personeelsleden te gaan ontslaan, dat is een duidelijk signaal. Dat is meer dan 10% van alle medewerkers en het lijkt daarbij ook om sales functies te gaan. Hoe past deze sanering bij het verhaal dat providers door het massale thuiswerken extra omzet draaien?
De grootste
GoDaddy is een grote, bekende en omstreden speler op de markt. Van oorsprong was het een echte Amerikaanse low budget hoster. Menig spamfilter heeft overuren gemaakt door de
Wat het heeft gedaan is het portfolio uitgebreid. De overname in 2016 van Host Europe Group (en daarmee tijdelijk en indirect de naam WHD) was daar een goed voorbeeld van. Door HEG werden er nieuwe markten bereikbaar en diensten die een hogere ARPU mogelijk maakten.
Eerder dit jaar nam het deel Uniregistry en geheel Neustar over. Ook zonder die overnames was het al de grootste ICANN accredited registrar.
Verwachting en sanering
Afgelopen week maakte GoDaddy bekend dat het verwacht het lopende kwartaal in lijn met de eerder afgegeven cijfers te presteren. Normaal reageren de beurs en beleggers positief op een dergelijk bericht. In dit geval was dat niet het geval. Het aandeel verloor die dag op een matige beurs 7%.
GoDaddy gaf namelijk ook aan dat 814 personeelsleden worden ontslagen. Bij de toelichting en elders valt op dat het twee soorten functies fors worden aangepakt. Outbound sales en social media. Dat laatste is dienstverlening voor klanten op het terrein van social media.
Signalen
Het signaal dat GoDaddy hiermee afgeeft lijkt te zijn dat het lastig is nieuwe klanten te werven en dat de behoefte aan social media campagnes op dit moment gering is. De link met de Covid-19 pandemie in de VS heeft hier veel mee te maken.
GoDaddy CEO Aman Bhutani heeft daar naar het personeel het volgende over geschreven:
The outbound sales teams have made many creative efforts over the last three months to reverse the impacts of COVID-19, but the results of these improvements are still far below what we need for the operations to be sustainable.
In dat zelfde schrijven staat ook dat het niet mogelijk is alle bestaande vestigingen aan te passen dat er veilig kan worden gewerkt. Om die reden zullen kantoren worden gevoegd. Dat signaal is mogelijk nog belangrijker dan het eerste, omdat veel meer organisaties binnen en buiten de sector tot de zelfde conclusie kunnen komen. Helemaal waar het gaat om callcenters, customer contact centers en ondersteuning kan de opgaan.
Voor iedere hoster en provider is dit daarmee een melding om te onthouden. Zelfs de grootste speler, GoDaddy, last heeft van een terugvallende markt voor hostingdiensten. En het wordt geconfronteerd met een nieuwe werkelijkheid die uiteenlopende en deels conflicterende eisen stelt aan de werkplekken (*).
(*) Sales op een plek heet goed te zijn omdat de verkopers van elkaar leren en kunnen ondersteunen. Dat te combineren met 1,5 meter afstand, schermen en andere hygiëne voorschriften is uiterst complex.