Andere koers
IBM en innovatie marketing of IBM en Watson, daar vallen veel grappen over te maken. Feit is dat de Watson groep tot op heden niet aan de verwachting heeft voldaan. De laatste twee kwartalen was dat al pijnlijk zichtbaar. De onverwachte overname van Red Hat was een indicatie dat een andere koers werd voorbereid.
Inmiddels is iets meer duidelijk over die koers. IBM neemt afstand van alles dat riekt naar marketing tooling en wil een stevige grip hebben op alles dat met cloud platformen te maken heeft. Red Hat past in dat plaatje, Watson totaal niet. De activiteiten die het omschrijft als: “[a] comprehensive portfolio of solutions to meet the CMO’s biggest challenges across marketing and advertising” gaan vooralsnog als een zelfstandig bedrijf verder.
Haast
1.000 personeelsleden ruilen de IBM badge in en hebben er deze maand een nieuwe werkgever. Ze komen te werken voor een bedrijf dat nog geen naam heeft. Die wordt pas later deze maand bekend gemaakt. Dat is uitzonderlijk, net zo als dat nergens met een woord wordt gerept over de waarde van de transactie (“Financial terms and conditions of the transaction were not disclosed”). Het heeft er veel van weg dat IBM voor het einde van het kwartaal deze Watson tak uit de boeken wilde hebben. De plotsklaps lagere headcount komt vast ook goed uit. Haast werk van IBM?
Non interesse
De tegenvallende omzet van dit onderdeel kwam als een verrassing en de verklaringen bij de presentatie van de cijfers waren mager. Het kan zijn dat wat met veel tromgeroffel in de markt is gezet gewoon niet voldoet aan de vraag. Een vraag die door wet-en regelgeving ook steeds meer wordt ingeperkt.
Uit de transcripties van de analisten bijeenkomsten is niet op te maken dat er gericht is gevraagd om tekst en uitleg. Misschien is dat wel het meest ontluisterende aan de hele zaak: de non interesse. Als zelfs analisten het niet de moeite waard vinden naar een bedrijfsonderdeel te vragen dat ver achterblijft bij de verwachtingen dan kan dat makkelijk worden geschrapt. Ook dan zullen er geen vragen worden gesteld.