datacenterone

In 2020 is meer gevraagd dan uitstekende tech skills – is dat een verrassing?

datacenteroneGisteren verschenen twee artikelen die ingaan op anno 2020 vereiste de skills in de IT sector en waarom die door Covid-19 veranderen.  De artikelen zijn goed los van elkaar te lezen. Wie ze na elkaar leest zal echter tot de conclusie komen dat er 2020 een jaar is waarin opeens voor veel meer IT aspecten andere skills nodig zijn.

Einde van de Trade Shows

Het eerste stuk gaat over het wegvallen van de “trade shows”. Wereldwijd zijn alle conferenties, vakbeurzen en evenementen maanden terug afgezegd. Niemand lijkt de eerste te willen zijn die de oude draad weer oppakt. Het is eerder andersom. Steeds meer bedrijven geven aan de freeze te verlengen. Dat komt vooral omdat de pandemie in de VS en elders totaal niet onder controle is en reisverboden zijn daarvan weer het gevolg.

Trade shows zijn er voorlopig niet. De meeste organisaties zijn uitgeweken naar online events. Het artikel zoomt vooral in op de positieve effecten daarvan. Voor lead generation is het effectiever dan gedacht. Dat wil zeggen, zolang de organisatie er serieus mee omgaat. Wat er mis kan gaan staat beschreven.

Hoewel het niet eens zo prominent in beeld wordt gebracht wijst het artikel ook naar de medewerkers die hier mee moeten leren omgaan. De aandacht krijgen en vasthouden via een webinar of zoom groepssessie is iets anders dan pitchen tijdens een vakbeurs. Die skills moeten worden bijgebracht of bijgehouden.

Het einde van IT als centrale thema

In het tweede artikel legt Solarwinds uit dat voor IT professionals moeten begrijpen dat IT niet het centrale thema is voor communicatie met klanten op enterprise niveau. IT is een middel om andere doelen te bereiken. Die claim is het intrappen van een open deur. Zelfs voor kleinere organisaties geldt dat niet moet gaan om IT, maar om het faciliteren van de daily business.

Het betoog gaat verder over de skills die nodig zijn om om die andere behoefte in te spelen. IT’ers moeten leren de bekende valkuilen tijdig te spotten en er met een grote boog omheen.

Wat het artikel niet diepgaand beschrijft is hoe work from home de kijk op IT verder verandert. Het is echter wel iets dat te belangrijk is om genegeerd te worden. Want of het nu om sales of om support gaat – de communicatie zal moeten worden aangepast en afgestemd op wat per video mogelijk is. Dat is dus ook een geval van nieuwe skills.

IT skills blijven natuurlijk nodig in de sector, maar er komt iets bij. De prospects en klanten interesseren is anders dan voorheen en het vinden van de juiste balans is moeilijker dan menigeen zich realiseert.