Ingram Micro alweer in de etalage?

Eind vorige maand is eerst in de Aziatische en daarna in de Engelstalige pers geschreven over Ingram Micro. Deze grote distributeur zou in de etalage staan. Dat zou minder na drie jaar na de overname door het Chinese HNA zijn. Zijn het geruchten of kan het verhaal kloppen?

Onderdelen afstoten

Toen Ingram Micro in 2016 voor $ 6 miljard door HNA werd overgenomen was dat een deal die voor veel media aandacht zorgde. Ingram Micro heeft een wereldwijde footprint en tal van klanten die strategische sectoren leveren. De verwachting was dat deal slechts groen licht kon krijgen uit Washington en Brussel als een deel van de boedel buiten de transactie zou blijven. Dat bleek amper een rol te spelen. Ingram heeft wel een aantal activiteiten van de hand gedaan, maar dat lijkt los te staan van de overname door HNA. Bekend voorbeeld daarvan is dat Odin/Parallels, dat in december 2015 door Ingram werd overgenomen in december 2018 werd afgestoten aan Corel.

HNA

Ingram Micro kon onder de vleugels van HNA gewoon doorgroeien. De cijfers over 2018 laten een omzetgroei van 8% zien. Op de omzet van $50,4 miljard wordt een bruto marge van 6,3 % en een netto marge van 2,3 % gerealiseerd. HNA heeft wat dat betreft geen reden tot klagen.

De meldingen over de problemen die HNA met Ingram Micro heeft , en die mogelijk als eerste door Reuters zijn doorgezet, komen dan ook voor de tech sector als een verrassing. Het verhaal wil dat HNA RRJ Capital heeft benaderd met een verzoek dat op twee manieren kan worden gelezen. De tech sector haalt uit de melding dat Ingram Micro in de etalage is gezet en dat HNA hoopt op een nieuwe grootaandeelhouder.

De financiële sector haalt uit de Reuters melding iets anders. Het ziet daarin bevestigd wat al tijdens de overname in 2016 naar voren is gekomen. HNA is een concern dat geen enkele aantoonbare link heeft met de tech sector. Het heeft onder andere belangen in 11 luchtvaartmaatschappijen, is voor 25% eigenaar van de Hilton hotel keten en aandeelhouder van de NH hotel group. Het vervoer van mensen en een sterke focus op toerisme is te scharen onder logistiek. Het is wel een totaal andere vorm van logistiek dan de business van Ingram Micro. Dat zou volgens analisten in 2016 op termijn wel ene s voor schuring kunnen gaan zorgen.

Waarom in de etalage?

Naar het zich laat aanzien heeft dat echter geen rol gespeeld bij het benaderen van RRJ Capital. Alle signalen wijzen op grote problemen voor de transport bedrijven van de HNA holding. De verliezen die met name de luchtvaartmaatschappijen maken zijn zo groot dat de bakens moeten worden verzet.

Het aantrekken van vers kapitaal is lastiger geworden nu Beijing met alle kracht probeert de kredietzeepbel die de economie de afgelopen 10 jaar heeft laten toenemen niet groter te laten worden. Het omgekeerde is het geval. Kredietlijnen worden ingekort. HNA heeft daarom waarschijnlijk gekozen voor het afstoten van onderdelen die op te grote afstand staan van de core business. Het wil zo te zien Ingram Micro niet geheel kwijt. De genoemde investering van RRJ Capital zou betekenen dat het nog steeds 25%-33% aandeel in de IT distributeur houdt.

Olifant

Het verse kapitaal zal uiteraard worden ingezet om de verliezen bij de airlines weg te werken. Of dat genoeg is weet niemand. Wat zich wel laat raden is dat het plan zoals het er nu zou moeten liggen geen definitieve oplossing kan zijn voor Ingram Micro. De olifant in de kamer, waar ook Reuters om heen loopt, is dat de handelsoorlog tussen de VS en de VRC nog een rol speelt. Dat kan HNA uiteindelijk dwingen ook andere delen in de etalage te zetten.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.