Succes vs realiteit
Dot brands zouden een groot succes moeten worden. Voor ICANN omdat het geld in het laatje brengt. Voor de dot brand houders, omdat het ongekende marketing mogelijkheden zou bieden. Voor de consultants, merk- en reclame experts omdat het tot extra werk zou leiden.
De realiteit is echter anders. Iedereen Nederlandse registrar die de adviserende partijen van dichtbij heeft meegemaakt zal verbaasd zijn geweest. De internetkennis in deze groep is (of was) opvallend laag. Men zag zich vooral als adviseur voor een groter plaatje, waarbij de dot brand dan wel weer een belangrijke schakel was. Met die houding zijn de grotere bedrijven in het vizier genomen. Alleen zijn kunnen immers de meer dan $100.000 initiële kosten voor ICANN en consultants betalen.
Echt succesvol is deze aanpak niet geweest. De markt voor internet domeinnamen is redelijk volwassen. Marketeers en ook directies laten zich niet meer alles wijsmaken, omdat er genoeg interne ervaring. Het aantal actieve dot brands is daarom ook vrij beperkt.
Omslag
En sinds twee jaar is het omslagpunt duidelijk zichtbaar. Het aantal partijen dat ICANN verzoekt de dot brand door te halen neemt sneller toe dan het aantal aanvragen voor een dot brand. Hoewel ICANN alle communicatie online zet duur het altijd enige tijd eer dit gebeurt. Zo is dus ook de aanvraag van Intel (PDF) om de dot brand die het sinds 2015 voerde te schrappen pas vorige week bekend geworden.
ICANN zal de aanvraag natuurlijk in behandeling nemen, maar echt blij zal men niet zijn. Intel is immers een van de grootste namen in de IT. Het merk is ook sterk genoeg om als dot brand te kunnen staan. Toch heeft de chipsmaker daar anders over besloten. Meer dan zeven domeinnamen zijn er nooit actief geweest.
Wie volgt?
Zoals elders al is genoemd kan dit wel eens het startschot worden voor de paar dozijn dot brands die er over zijn de knopen te tellen. Helemaal met de economische onzekere periode is dit ongeveer de makkelijkste manier kosten te besparen zonder dat het enige impact op de commercie heeft.
Slecht nieuws dus voor alle adviseurs. Goed nieuws voor iedereen die zijn business baseert op reguliere of new TLDs.