ID controle
De doorsnee consument of aanbieder van online diensten zal Jumio waarschijnlijk niet kennen. Voor banken, payment providers, gaming platformen en dergelijke is het een ander verhaal. Zij kennen het bedrijf al een van de partijen die online identiteiten kunnen controleren. Jumio heeft daarvoor meerdere oplossingen. AI, ML, biometrische gegevens en nog veel meer wordt ingezet om vast te stellen of een nieuwe gebruiker of klant ook echt is wie hij/zij zegt te zijn. Die techniek is hier verder niet nodig om de bevindingen te begrijpen.
300 miljoen ID’s en minder fraude
Jumio is op vier continenten actief en verzamelt heel veel data. Voor deze rapportage is gebruik gemaakt van geanonimiseerde data van 300 miljoen ID’s afkomstig uit 200 landen en regio’s. De belangrijkste conclusie die na analyse van die de enorme hoeveelheid data naar voren komt is dat er dit jaar sprake is van een afname van de hoeveelheid gesignaleerde ID fraude.
Jumio saw fraud rates actually drop 24% in the January to October timeframe in 2020 compared to the same period in 2019. Likewise, fraud dropped 13% between November2019 and November 2020.
De grote vraag is natuurlijk waarom in deze bijzondere tijden weer een daling wordt gemeten over 11 opeenvolgende maanden. Dat november een aparte vermelding krijgt heeft alles te maken met de feestdagen aan het eind van het jaar. Voor fraudeurs is dat een goed moment om toe te slaan. Dit jaar gaat dat dus niet op. Het aantal bewust verkeerde aanmeldingen op basis van bijvoorbeeld een vals rijbewijs of ID kaart neemt dus af. Jumio zegt er zelf geen sluitende verklaring voor te hebben. Een fout in de data kan worden uitgesloten. De suggestie dat criminelen nu makkelijkere doelwitten hebben is niet verder onderbouwd.
Lockdown leidt tot minder fraude
Toch fijn dat we nu nog een keerzijde van de “sharing economy” onder ogen krijgen – het trekt normaal de nodige fraudeurs aan.