Koude en warme data herkennen en scheiden

      Reacties uitgeschakeld voor Koude en warme data herkennen en scheiden

Maandag heeft Dropbox bekend gemaakt de data die klanten aan de cloudomgeving van de aanbieder toevertrouwen in de toekomst automatisch gaat worden geclassificeerd. Het is een stap die er eveneens automatisch voor zorgt dat klantdata wordt opgeslagen als koude of als warme data. Een stap die vraagt om meer tekst en uitleg.

Waarom onderscheid koud en warm

Bedrijven die data opslaan op basis van de twee criteria koud en warm doen dat om een reden. Koude opslag is goedkoper. Het bekendste voorbeeld daarvan is tape. De capaciteit van tape is enorm, de prijs per TB is bijzonder laag. Na het wegschrijven zijn er geen stroomkosten voor het beschikbaar houden van die data nodig. Warme opslag geschiedt bijna altijd op harde schijven (HDD of SDD). Die hebben stroom nodig en machines die moeten worden gekoeld, 24/7 gemonitord et cetera. Warme opslag is daarmee duurder en complexer.

Concurrentie

Hoewel Dropbox zich zelf niet direct zal beschouwen als een concurrent van AWS of GCS is het nieuws van het bedrijf wel opvallend getimed. De twee hyperscalers hebben namelijk afgelopen maand uitbreidingen van de koude opslag services bekend gemaakt. Wat die twee “concurrenten” aanbieden is grootschalige opslag tegen extreem lage prijzen, maar dan – zeker bij AWS – gekoppeld aan een langere periode om de data weer beschikbaar te stellen (zie hier voor meer details).

Verschil

Er is een opvallend groot verschil tussen de manier waarop AWS en GCS enerzijds en Dropbox anderzijds omgaan met de dataclassificaties koud en warm. Bij de hyperscalers is de de klant zelf die deze keuze maakt. Bij Dropbox is die keuze er niet. Dropbox bepaalt zelf, zonder tussenkomst van de klant, wanneer en waarom data als koude data wordt geclassificeerd.

Zelf doen – laten doen

Dropbox geeft overigens toe het deze stap mede zet vanwege de kosten. Wat dat betreft is het misschien een wake up call voor iedereen die data vergaart en bewaart. Naarmate de omvang daarvan steeds verder toeneemt kan of zal het de moeite lonen daar op een andere manier mee om te gaan. Wat Dropbox doet met klantdata kan die klant mogelijk ook zelf doen. Misschien is het een service of dienst die zijn IT dienstleverancier kan leveren.