Afgelopen week waren alle domeinnamen onder het nTLD .CLUB voor enige uren offline. Dat viel bijna niemand op. Het contrast met de aandacht voor de technische problemen van een social-media bedrijf daags eerder kan niet veel groter zijn.
Dot CLUB
De business van Dot CLUB is al eens eerder reden geweest voor een artikel op dit blog. Niet zo lang geleden probeerden partijen met domeinnamen onder dit nTLD te speculeren. Zij gingen ervan uit dat het succes van de app clubhouse zou leiden tot meer belangstelling. Die vlieger is niet opgegaan. Over clubhouse wordt amper nog iets geschreven. De hype is duidelijk over het hoogtepunt heen en de aftakeling van Clubhouse is ingezet.
Aftakeling
Aftakeling is ook een begrip dat van toepassing is op dit nTLD. Het is gestart in voorjaar 2014 en telde na 12 maanden ongeveer 200.000 meldingen in de zonefile. Tussen 2015 en 2019 groeide het aantal tot ongeveer 1,6 miljoen registraties. Slechts een fractie daarvan werd echt gebruikt. Veel registraties waren terug te voeren op handelaren.
Vanaf de zomer van 2019 is het aantal opzeggingen de verlengingen en nieuwe registraties gaan overtreffen. Op dit moment staat er nog 1 miljoen entries in de zonefile. Zes procent daarvan is al voorzien van het label “toekomstige verwijdering”. De leegloop is dus wel duidelijk.
Paar uur onbereikbaar
Er gebeurt dus niet zo heel veel rond dit nTLD. Er zitten geen namen bij voor websites of diensten die in dit deel van de wereld veel gebruikt worden. Daarom ook is het amper opgevallen dat het alles onder dit nTLD voor een paar uur onbereikbaar was.
De exacte oorzaak is voor technici wellicht interessant. Voor wie naar de trends naar domeinnamen en TLDs kijkt is er een ander verhaal. Dat een heel TLD van de radar verdwijnt is hoogst eigenaardig, maar dat er totaal geen ophef of reuring is ontstaan is gewoon bizar. Wat voor soort bedrijf of instelling kiest voor een dergelijke domeinnaam en kan het zich permitteren een paar uur onbereikbaar te zijn?