Drukte
De expositie ruimte leverde een gemengd beeld op. Het aantal exposanten was niet opvallend groter of kleiner dan vorig jaar. Extreem druk bij de stands was het niet, standhouders die duimen draaiden waren er op de eerste dag mogelijk alleen tijdens de keynote. Toch was ook daar iets aan de hand en dat laat zich onderbouwen door naar het gehele programma te kijken.
Primeur
De noodzaak nog eens aanwezig te zijn, terwijl er geen baanbrekende innovaties werden verwacht, was daarom volgens menigeen gering. Die inschatting was overigens niet geheel correct. Het nieuwste Facebook rack (de V3) waarmee Rittal stond was bijvoorbeeld een primeur. Bij moederbord ontwerpen was ook het nodige dat niet eerder was getoond.
Missers
Wat is er dan verkeerd gegaan in de aanloop naar deze summit? Het generieke antwoord is de marketing. De Amerikaanse organisatie heeft op twee fronten steken laten vallen. De eerste is dat er geen serieuze moeite is gedaan de Europese markt over dit event te informeren. Uit de spaarzame contacten kan worden opgemaakt dat men de AVG als een totaal communicatie verbod heeft opgevat. Gevolg is dat er amper nieuwe geïnteresseerden voor het onderwerp OCP kunnen zijn geworven. Dat geldt dan voor zowel bezoekers als pers.
De andere misser is de programma indeling. Europa is niet Amerika. Hier mogen presentaties langer dan 25 minuten duren. Dat komt in de regel de kwaliteit van de talks ten goede. De OCP organisatie had er voor gekozen zoveel mogelijk partijen aan het woord te laten. Dat kan alleen door veel korte talks te plannen en dat is dan weer minder interessant voor de groep die al het nodige van OCP weet en op zoek is naar een verdiepingsslag.
En nu?
De vraag hoe het verder moet met OCP in Europa zal zonder meer worden gesteld. Sponsors annex standhouders zullen de kosten baten analyse maken. De kans is aanwezig dat zij het OCP team zullen vertellen dat er iets aan het concept van de regional summit moet veranderen, omdat op deze manier doorgaan garandeert dat een aanzienlijk deel van de markt nooit zal vernemen dat er iets als OCP bestaat .
De kans dat er een derde editie in Amsterdam komt is gering. Tijdens de eerste dag gonsde het al van de geruchten dat daarvoor Praag is gekozen. Een andere stad, een ander land, het zal weinig uitmaken. Het programma en de marketing moet anders, als de OCP community tenminste wil dat een groter deel van de markt hier weet van krijgt. De innovaties die onder de vlag van OCP zijn gerealiseerd en gepland verdienen een beter summit format dat wat in Amsterdam is uitgerold.