GoDaddy krijgt aandacht
Vorige week schreef Technite over de goede cijfers van GoDaddy. Het bedrijf heeft nu meer dan 20 miljoen betalende klanten. Die betalen voor hosting, domeinnaam registraties en tal van andere services. Sommigen daarvan zijn in de EU niet beschikbaar, omdat hier de privacy naleving strenger is.
De opgaande lijn die GoDaddy laat zien en de aandacht die het daardoor krijgt steekt schril af tegen twee kleinere meldingen. Die zijn een reminder dat het in de hosting- en domeinnaamsector niet alleen gaat om groei en winst. Soms zijn er bedrijven en producten die gewoon verdwijnen. Pas na weken of maanden valt dat op.
Domainpulse sinds maart exit
Zo is sinds een paar maanden niets meer getwittert door Domainpulse. De website liet vanaf 31 maart geen nieuwe berichten meer zien. Inmiddels is die ook al een paar weken niet meer bereikbaar. Op de website was geaggregeerd nieuws van andere sites te zien. Dat was een handig overzicht voor iedereen die iets deed met domeinnamen. De website was een product van het team dat ook de WebHostingDays organiseerde. Dat event heeft een paar jaar terug de naam gewijzigd in Cloudfest. Reden daarvoor was onder andere dat de rechten op de naam bij GoDaddy liggen, die het achterliggende bedrijf in 2017 heeft gekocht.
Domainpulse als website had van die deal aanvankelijk geen last. Dat daar nu de stekker uit getrokken is lijkt niemand te zijn opgevallen. Er is geen discussie op Reddit, Twitter of waar dan ook over te vinden.
PurityNames
Wat evenmin voor ophef zorgt is het failliet gaan van PurityNames, een
“family-friendly” venue for registering names. It refused to deal with not only porn but also gambling and other “immoral” services. (bron)
Zelfs in de VS is daar schijnbaar minder vraag naar dan je zou verwachten. Het bedrijf heeft alle 288 domeinnamen die het voor klanten beheerde aan een derde partij overgedragen. Dit soort nichespelers is niet alleen in de VS te vinden. Overal bestaan hosters en registrars die grenzen stellen aan de klanten die ze accepteren en diensten die ze aanbieden.
Over dit type bedrijven wordt amper geschreven, ze zoeken ook weinig de brede publiciteit. Hoeveel er daarvan zijn en inmiddels zijn opgehouden is daarom zo goed als niets te vinden. Dat is dan weer typerend voor de hosting sector: het verschil tussen vindbaarheid en onopvallend zijn van de grotere en kleinere aanbieders.