Persberichten met voorspellingen overspoelen de markt

      Reacties uitgeschakeld voor Persberichten met voorspellingen overspoelen de markt

Het lijkt alsof 8 dagen geleden het startsein is gegeven aan alle PR bureaus om het laatste rondje nieuwsberichten van het jaar 2019 te verspreiden. En hoewel de afzenders en opdrachtgevers uiteenlopen valt op dat het merendeel van de berichten voorspellingen voor het jaar 2020 zijn.

Kennis

Of het nu gaat om hardware vendoren, software specialisten of cybersecurity start-ups, iedereen denkt dat de markt zit te springen om voorspellingen. De persberichten hierover komen uit alle hoeken en gaten. Zo willen alle afzenders laten zien dat ze over heel veel kennis beschikken. Die kennis wordt in de voorspellingen 2020 deels weggeven, de bedoeling is natuurlijk dat de naam wordt onthouden en dat het onder de streep leidt tot leads en omzet.

Kwaliteit

De kwaliteit van dit soort seizoensgebonden berichten is in de regel teleurstellend. Het zijn vaak lijstjes in de vorm van een top 5 of top10. Daarin worden altijd de grootste bedreigingen genoemd. Lijstjes die uitsluitend positief nieuws bevatten en “kansen” in plaats van “uitdagingen” opsommen komen niet voor. De PR bureaus menen schijnbaar dat positief nieuws niet mag opvallen. Liever laten zijn de cliënten de naam verbinden aan negatief getinte algemeenheden.

Copy-paste

Origineel zijn de meldingen niet. Iedereen kijkt goed naar de concurrentie. Wie als eerste zijn lijstje met voorspellingen publiceert heeft de zekerheid dat zijn punten in gewijzigde vorm elders verschijnen. Het copy-paste gedrag is zelfs zo kinderachtig dat voorspellingen voor 2018 en 2019 in de lijstjes voor 2020 worden opgenomen. Marktkennis en originaliteit zijn echt ver te zoeken.

Knipoog

Gelukkig is het verschijnsel van de bedroevend slechte voorspellingen op meer plekken bekend. Kelly Shortridge van Capsule8 heeft een leuke manier gevonden om de draak te steken met de concurrentie. Op cyberscoop laat ze zien was als een bot 1.000+ cybersecurity voorspellingen voor het jaar 2020 analyseert en reduceert tot een top 8. Het resultaat is niet meer of minder leesbaar dan wat er nu wordt verspreid.

Het grote verschil is natuurlijk dat hier een knipoog bij hoort, omdat het laat zien hoe makkelijk het is andermans werk te manipuleren en als eigen kennis in de markt te zetten.

Om het resultaat verder inzichtelijk te maken heeft Technite van de top 8 van Shortridge een woordwolk gemaakt, gebaseerd op de 200 meest gebruikte woorden. Handig voor wie binnenkort nog een presentatie moet houden voor klanten of aandeelhouders.

Share: