Toename tweedehands hardware – feit of fictie?

      Reacties uitgeschakeld voor Toename tweedehands hardware – feit of fictie?

Het inrichten en onderhouden van een datacenter kost geld en tijd. Logisch dus dat de oog heeft voor maximaal rendement. Daarbij is het niet eens van belang of het een intern datacenter beteft of dat het ook echte externe gebruikers faciliteert. In het laatste geval is er  vaker met hardware die de gebruiker niet heeft uitgekozen, dus op dat punt zijn de mogelijkheden scherp in te kopen beperkt.

Maar wat nu als je verantwoordelijk bent voor zowel aankoop van de hardware als de exploitatie, waar zitten dan het grootste besparingspotentieel? Het is een vraag die wij bij Technite amper tegenkomen. Natuurlijk is er een groep die zegt: de hardware de deur uit en alles via een of meerdere externe cloud leveranciers. Maar eerlijk gezegd: ook dat horen we niet vaak.

Het Amerikaanse Curvature heeft weer een heel ander antwoord op die vraag. Het bedrijf, dat ook in Nederland actief is, heeft recent een persbericht online gezet maar daarin een onderzoek dat door een externe partij is gedaan:  “trends in datacenter procurement and support – a survey of IT decision makers”.

Bevinding 1 is makkelijk te volgen: 85% heeft een multi vendor policy. Bijna niemand legt nog al zijn eieren in een mandje. Over bevinding 2 kunt je verschillend denken: 60% maakt gebruik van de diensten van derden voor onderhoud. Welke delen van het onderhoud dat zijn was in de gauwigheid niet te vinden. Bevinding 3 daarentegen is bijzonder: 53% van de +500 ondervraagde IT inkopers en beheerders heeft pre-owned hardware aangeschaft in 2015-2016 en 60% is van plan dat 2016-2017 dat vaker te doen.
Curvature zal helemaal blij zijn met deze resultaten, het bedrijf levert immers pre-owned hardware en doet daar ook het onderhoud voor.

Waarom is dit interessant voor de Nederlandse IT sector? Omdat hier mogelijk sprake is van een ontwikkeling die te makkelijk onder de radar blijft maar wel de nodige consequenties kan hebben. Als een klant zijn eigen datacenter operaties goedkoper kan doorvoeren is de “noodzaak” naar een externe specialist over te stappen een stuk kleiner.