E-Post-veilige-e-mail

Veilige e-mail – een moeilijke businesscase

E-mail met een eigen domeinnaam, waarom men dat wil is simpel. Het heeft te maken met herkenbaarheid en vertrouwen. Daar moet toch een businesscase voor zijn?

Hosters en providers gebruiken het gemak van een eigen e-mail adres met betere herkenbaarheid als argument voor domeinregistraties. “Vertrouwen” komt ook regelmatig voor. “Veiligheid” wordt veel minder genoemd.

Dat e-mail gradaties van veiligheid kent zal iedereen wel bekend zijn. Het is daarom voor te stellen dat er bedrijven zijn die een businesscase voor veilige e-mail maken. Protonmail is op dat terrein een bekend voorbeeld. Yahoo mail is ongeveer het tegenovergestelde als het over veiligheid denken. Tussen die twee zou in principe nog de nodige ruimte moeten zijn voor een veilige en gebruiksvriendelijke variant..

E-Post voor veilige e-mail

Die ruimte meende Deutsche Post in 2010 te zien. Het lobbyde met andere Duitse bedrijven bij de overheid lobbyde voor veilige e-mail voor alle burgers en bedrijven. Het vormde een consortium met onder andere verzekeraars. Iedereen kon een eigen e-mail adres (voornaam.achternaam@epost.de) aanvragen. Je moest een kopie paspoort of ID kaart laten zien en een huisadres opgeven. Een echt e-mail adres was het niet. E-Post was bedoeld om mail te ontvangen van een beperkt aantal verzenders en die mail is altijd min of meer vertrouwelijk. Dat is weliswaar een markt, maar de totale businesscase kwam vreemd over.

E-Post bestaat nog anno 2021 steeds. De concurrentie in Duitsland is minder geworden, maar van grote belangstelling is geen sprake. Cijfers over het succes zijn er niet. De dienst krijgt ook geen aparte aandacht meer bij de presentatie van de kwartaalcijfers. Via E-Post is het inmiddels ook mogelijk een veilige e-mail te versturen. Er is ook de optie data veilig in een “Duitse” cloud op te slaan. Tot 5Gb is dat gratis bij elk voor elk account. Er wordt dus meer geboden, maar het is geen overweldigend succes. De businesscase rondkrijgen voor veilige e-mail als een dienst voor een echt groot publiek blijft een moeilijke opgave.