In het Duitse magazine IT-Zoom staat een artikel over de voordelen van het benutten van de cloud voor DR (Disaster Recovery) en back-ups. Dergelijke pleidooien zijn bij de buren nog steeds nodig. Het artikel bevat commerciële boodschappen, maar ook een rare opmerking over het testen.
Rekencentra, datacenters en de cloud
Het artikel houdt rekening met de Duitse situatie. Bedrijven en overheden hebben de keuze tussen rekencentra, datacenters en de cloud. Dat is Nederland ook zo. Er is zijn echter twee belangrijke verschillen. De connectiviteit in Duitsland is beduidend minder en het land heeft veel meer maakindustrie. Hierdoor kan en wil men minder vaak uitwijken naar datacenters voor het onderbrengen van de data en applicaties. Dat geldt dus ook voor het cloud gebruik.
Achterstand
De connectiviteitsachterstand is een van de redenen waarom er meer dan 15.000 rekencentra in het land zijn. Dat zijn externe serverruimtes voor bedrijven en instellingen die als een dedicated datacenter gelden. Inmiddels dringt het besef door dat alle data op een plek, ook als is die veilig, geen goede oplossing is.
Voor back-ups en DR oplossingen moet er dus met andere locaties data uit gewisseld kunnen worden. En dat is de reden waarom het artikel wijst op de voordelen van DRaaS en BUaaS. Alles hel begrijpelijk.
Er zit echter een rare opmerking in het verhaal.
Bei Anbietern wie Advanced Unibyte werden die Meldekette und DR-Abläufe einmal im Jahr getestet. Ein Service Level Agreement garantiert, dass die Unternehmen innerhalb von vier Stunden alle kritischen Prozesse wieder aus der Cloud heraus betreiben können.
Hier staat dus dat een partij die DraaS aanbiedt dat proces voor de klant een keer per jaar test. Volgens de SLA moeten dan binnen de afgesproken tijd de kritische processen weer draaien.
Waarom wordt zoiets maar een per 365 dagen getest? Dat klinkt als een back-up taak schedulen en nooit de moeite nemen te controleren of wel alle bestanden zijn geselecteerd. Het controleren van de werking van een DR en back-up proces moet echt veel vaker dan 1x per jaar.
In de SLA of contracten?
Als je vervolgens op zoek gaat naar de manier waarop dat in Nederland door vergelijkbare aanbieders wordt beschreven blijven de vragen toenemen. Het kan zijn dat dit in de SLA en contracten wordt weergegeven, maar bijna nergens staat op de websites dat het zinvol, raadzaam of nodig is het DR of back-up proces, al dan niet naar de cloud, zelf met enige regelmaat te controleren.