Marketing
NordVPN is een van de VPN aanbieders die fors investeert in marketing. Het heeft alle mogelijk programma’s om bekender te worden. NordVPN betaalt wervers (M2M), zoals meer aanbieders dat doen. Wat het ook doet, en daarmee is het redelijk uniek, is adverteren in de landelijk media.>
De mist in
Met een tv spotje voor de Britse markt is het over de schreef gegaan. De boodschap dat gebruik maken van een openbaar wifi netwerk onveilig is en de sluizen openzet voor hackers is door de advertentiewaakhond Advertising Standards Authority (ASA) afgekeurd. Met de suggestie dat NordVPN onveilige wifi veiliger maakt gaat volgens de toezichthouder, die reageerde op klachten van het publiek, het bedrijf de mist in. Ten eerste wordt er gesteld dat elke publieke wifi onveilig is en de gebruiker direct bloot stelt aan cybercrime pogingen. In de klachtrapportage heeft dat “significant risk from data theft”. Als tweede punt is het ontkennen van de meerwaarde van HTTPS de ASA in het verkeerde keelgat geschoten.
FUD
Wat de ASA constateert is dat NordVPN bewust verkeerd informeert en risico’s opblaast. Dat doet het natuurlijk om de eigen diensten makkelijker verkocht te krijgen, maar daarmee heeft het de lijn overschreden. De spot mag dan ook niet meer getoond worden. Een andere beschrijving is dat NordVPN FUD hanteert. Die kaart trekken kan bij IT en helemaal security professionals op weinig sympathie rekenen. Wat dat betreft heeft NordVPN zich (weer eens?) in de eigen voet geschoten.