Waarom Covid-19 de IT sector hard raakt

      Reacties uitgeschakeld voor Waarom Covid-19 de IT sector hard raakt

Technitelogo 500x500Het begint steeds meer te dagen dat Covid-19 de IT sector harder raakt dan eerst werd aangenomen. Het heeft vooral te maken met twee zaken. Dat de supply chain fors ontregeld is mag inmiddels overal bekend zijn. De tweede reden heeft ook grote impact, groter dan menigeen zich realiseert. Het opschorten van vakbeurzen en vergelijkbare events ontregelt marketing en sales campagnes.

Cloudfest

Technite had, net als veel Nederlanders, nu in Rust moeten zijn. Cloudfest, het grootste event in Europa voor de datacenter en hostingsector, zou niet alleen gezellig zijn geweest. Het is voor bedrijven ook het moment om heel gericht producten en diensten te lanceren. Die optie is nu komen te vervallen. Daarmee is een hoop geld vernietigd. De folders met speciale beursaanbiedingen kunnen ongelezen de papierbak in.

Andere beurzen

Wat voor Cloudfest geldt, gaat ook op voor het al eerder afgezegde MWC2020 en de OCP global summit. Voor de Hannover Messe, TwentyX en Infosecurity Brussel is het precies zo. Al die events zijn meer dan een plek om te netwerken. Voor veel exposanten zijn deze bijeenkomsten het startschot van het nieuwe jaar.

Verschillende soorten schade

De schade door het uitstellen van al die events is lastig te schatten. Wel is duidelijk dat het om verschillende soorten schade gaat.

UFI, een koepel van wereldwijd +780 beursorganisatoren, heeft vorige week een persbericht verstuurd. Het gaat over het in kaart brengen van wat nu aan orders niet kan worden opgetekend. UFI leden doen overigens meer dan alleen de events voor IT sector. Bij het persbericht hoort ook de calculatie van de leden dat exposanten in APAC tot € 13 miljard en in EMEA tot €9,7 miljard aan orders kunnen mislopen. In een schrijven (PDF) aan de EC president Ursula von der Leyen spreekt het over schade voor EMEA van nu al €5,8 miljard. Het eerste soort schade is daarmee benoemd en van een voorlopig prijskaartje voorzien.

De tweede soort schade is echt veel moeilijker te duiden. Die wordt veroorzaakt door het niet kunnen exposeren, houden van roadshows, dealerdagen en dergelijke.

Van twee hardware vendoren is vorige week afzonderlijk vernomen wat het wegvallen van de mogelijkheid tot direct klantcontact betekent. Het begint er mee dat niets getoond kan worden. Dat is logisch als er geen beurs is. Daarachter zit nog een complexer probleem. Men weet niet wanneer die nieuwe producten wel komen. Het zicht op de supply chain is er op dit moment niet. Als elk onderdeel eenmaal wel weer beschikbaar is moet blijken of de assemblage snel kan opstarten. Pas als dat voor elkaar is kan pas weer gecommuniceerd worden met de markt.

Vergelijking met kleding

De kans bestaat dan dat de primeur al lang links en rechts is ingehaald door een concurrent. Een van de partijen maakte daarover de vergelijking met kleding. Als dat te laat op de markt komt is het extreem lastig voor de groothandel en retailer daar nog winst op te maken.

Onzekerheid

De onzekerheid over wanneer campagnes kunnen starten is iets dat hardware distributeurs en resellers bezighoudt. Resellers die op een primeur hadden kunnen rekenen moeten terug maar de tekentafel. Technite begreep dat de kosten die hiermee gemoeid zijn, en die in de regel door fabrikant, distributeur en reseller gedragen worden, aanzienlijk zijn.

Share: