Bots zijn volgens het bedrijf inmiddels goed voor 50% van al het web verkeer en de tendens is verder stijgend. Wie zouden dat allemaal moeten weten en wat zijn eventueel de passende maatregelen?
Het andere soort bot
Bij het zien van het begrip “bot” zal een doorsnee lezer denken aan slechte zaken zoals botnets om malware te verspreiden. Dat type bot verkeer neemt volgens Imperva ook steeds verder toe. Er is echter ook een vorm van bot verkeer dat minder opvalt. Dat zijn bots die het web afstruinen op zoek naar aanbiedingen en primeurs. Het doel daarbij is als eerste te kunnen reageren en via het eigen netwerk de goedkope tickets of kleding op te kopen. Die worden dan vervolgens via de bekende kanalen en uiteraard met winst doorverkocht. Het als eerste spotten van primeurs levert de bot herders ook winst op. Denk daarbij aan het razendsnel kunnen reageren op nieuws dat de koers van aandelen beïnvloedt.
Schade verhalen
In het geval van dit soort bots bestaat de schade dus niet uit een platgelegd netwerk, maar uit lege magazijnen of teleurgestelde beleggers. Die laatste groep kan pogen via de toezichthouders over de as van de handel in voorkennis onderzoek te starten. Een middenstander die dacht via een leuke deal veel nieuwe klanten te werven en zijn partij kleding even later op eBay tegenkomt heeft dat soort middelen niet.
Schade voorkomen
Het is die laatste groep die waarschijnlijk nog nooit van Imperva heeft gehoord. Het onderzoek waar de werking van dit soort bots wordt beschreven zegt ze evenmin iets. Zij zullen die tot de makkelijke slachtoffers van bots blijven horen, tenzij ze worden voorzien van de kennis zoals Imperva die heeft vergaard.
Dit is een taak die bij twee partijen ligt. De hoster, annex provider, die er voor zorgt dat de ondernemer zijn website en webshop in de lucht kan houden is de eerste partij. Hij kan zijn klant wijzen op de noodzaak bij het inrichten van zijn online omgeving rekening te houden met dit soort ongewenst verkeer. De tweede partij die dat zou kunnen doen is de security adviseur van de ondernemer. Dat kan dezelfde partij zijn als de hoster, maar het is evengoed mogelijk dat hiervoor een ander bedrijf in de arm is genomen. Imperva kan daarbij als bron worden gebruikt, maar er zijn gelukkig meer bedrijven die zich in dit onderwerp verdiepen.
Rocketscience
Het verhaal achter dit soort bots is niet bijzonder complex. De impact van bot-traffic is helder. Begrijpen hoe ze te herkennen zijn en daarmee te isoleren of bestrijden is geen rocketscience. Het is iets dat ook direct rendement oplevert in de vorm van minder ruis en meer waardevol verkeer.