Dot Tokyo
Voor het eerst gaan er Olympische Spelen plaatsvinden in een stad (of streek) met een eigen TLD. Dot Tokyo is sinds begin 2014 live. Toen was al een paar maanden bekend dat de Japanse hoofdstad gastheer voor de Spelen zou worden. Japan en internet is een goede combinatie. Het gebruik is er hoog bij zowel bedrijven als burgers. Alleen daarom viel te verwachten dat dot Tokyo aan een bepaalde vraag zou voldoen. Met de Spelen op komst zou met name vanuit de sectoren toerisme, sport en overheid meer interesse voor dit TLD te verwachten zijn.
Cijfers
Marketing versus vraag
Regelmatig is te lezen dat nTLDs nut hebben omdat daarmee zeer gericht kan worden ingespeeld op plaatsgebonden activiteiten. De Olympische Spelen zijn waarschijnlijk het grootste plaatsgebonden evenement dat een wereldwijd publiek trekt. Bekend is ook dat de regering van Japan net als lokale politiek van Tokio er alles aan doet om van de Spelen een succes te maken. Dat zelfde geldt ook voor het bedrijfsleven. (al was het maar om het negatieve imago van Fukushima te doen vergeten). Met die kennis in het achterhoofd is het echt opvallend dat .Tokyo zo weinig registraties kent. Niets in de statistiek van ntldstats wijst op een uptake van het aantal registraties die te linken is aan het komende event. Het grote aantal reg only domeinen doet vermoeden dat dot Tokyo niet veel afwijkt van wat bij andere nTLD’s zichtbaar is.
Als nTLDs al nut hebben en waardevol zijn omdat daarmee aan een specifieke vraag wordt voldaan. .Tokyo is daar in ieder geval vooralsnog geen bewijs van en dat is echt opvallend.
(*) De naam van Japanse hoofdstad wordt in het Nederlands het meest als Tokio geschreven, de Engelse schrijfwijze geldt voor het nLTD.