Donderdag was het duidelijk de wereld wachtwoord dag. Een klein dozijn persberichten gebruikte dat label om verhuld reclame te maken. Dit soort themadagen of weken lost niets op, ze kosten bedrijven alleen maar geld. De consument wordt er niet wijzer van , de pr bureaus gaan er met de buit van door.
Themadagen
Er zijn meerdere themadagen die iets met IT te maken hebben. Zo is er naast de wachtwoord dag iets als een back-up dag. Ze heten internationaal te zijn. Daarnaast zijn er nationale of Europese thema’s. Cybersecurity is een thema dat zelfs een week of volle maand in de schijnwerpers wordt gezet.
Dat de eindgebruiker – zowel de consument als de zakelijke gebruiker – van al die acties weinig merkt is al jaren bekend. In ieder geval naar de effectiviteit de Europese actie- en themadagen wordt namelijk onderzoek gedaan. De minimale bekendheid van de acties wordt door de initiatiefnemers al jaren afgedaan als een detail. Vanuit een markering 1.0 gedachte heet het namelijk dat het herhalen van de boodschap uiteindelijk (het meeste) effect heeft.
Acties van de banken
Waarom dat voor themadagen niet opgaat kan iedereen wel verzinnen. Een dag per jaar wat extra promotie maakt amper waargenomen, laat staan onthouden. De acties van bijvoorbeeld de banken om het pinnen veiliger te maken zijn een voorbeeld van lang (-er) lopende acties, waarbij de boodschap niet te missen is. Daarom is het pinnen veiliger geworden. Maar ook daar geldt overigens dat het niet met een actie is gedaan. Met enige regelmaat zal het verhaal moeten worden herhaald.
WC-eend
De banken communiceren een verhaal vanuit de koepelorganisatie. Dat is krachtiger en voorkomt dat men in de communicatie een commerciële boodschap opneemt. De communicatie over de wereld wachtwoord dagen (meervoud!) is wat dat betreft, net als die van de back-up dag , een schoolvoorbeeld van prutswerk. Ieder bedrijf mag het thema gebruiken voor een eigen melding. De WC-eend is daarom veel meer en zichtbaar aanwezig.
Anderstalig
Wat er verder niet aan klopt is dat de communicatie van alle security bedrijven die op deze dag attenderen van oorsprong anderstalig is. De persberichten, memo’s en blogposts die ter beschikking worden gesteld of mogen worden gedeeld zijn niet makkelijk leesbaar.
Zolang de IT sector op dit niveau blijft communiceren zal de impact van een themadag minimaal blijven. Awareness onstaat er niet. De IT gebruiker merkt er niets van en zal niet worden aangezet tot ander gedag. De vendoren denken indruk te maken door te wijzen op een “maatschappelijk probleem”, maar lijken zich totaal niet te interesseren voor de leesbaarheid en de geloofwaardigheid van de boodschap. De enige partijen die van de wachtwoord dag profiteren zijn reclamebureaus. Extra geld voor iets zonder aantoonbaar effect of rendement.